marți, 3 februarie 2009

Rezervatia, cartea de la Cotidianu.

Mi s-a intamplat de cateva ori sa-mi dovedesc limitele in sensul in care am vazut ceva si nu am priceput. Ma refer in general la arta. Piesa de teatru Scaunele (poster pe dreapta) de exemplu mi s-a parut destul de periculoasa. In sensul ca daca o vezi si ai curajul sa recunosti ca nu ai priceput-o iti afecteaza buna parere pe care o ai despre tine. Asta se intampla insa cand vezi ceva recunoscut ca o valoare si nu o apreciezi la maxim. Mi s-a intamplat insa si invers, sa-mi placa ceva si sa consider o realizare si sa aflu ca parerea criticilor e alta.

E vorba despre cartea Rezervatia de Russell Banks. Dupa cateva zeci de pagini de acalmie, in care imi venea sa renunt si in care cititul mergea destul de greu, cartea m-a atins. Mi-a placut întratât încât am facut si cateva cautari pe google sa vad ce zice lumea. Rezultatul a fost zdrobitor.
Unul dintre cele mai importante si mai impunatoare este review-ul din NY Times pe care cei interesati il pot citi aici.

Pe scurt asa se incheie articolul :
Whatever sympathy the reader might feel for Hubert — the honorable, working-class rube, corrupted by two upper-class narcissists — isn’t enough to redeem this cheesy, histrionic novel, a novel unworthy of a writer with as many gifts and as impressive a track record as Russell Banks.


Romanul începe cu Jordan Groves, un artist celebru, debarcarea lui cu avionul pe un lac în Rezervatia pentru al vedea pe Dr. Cole si colectia lui de arta. Groves este cunoscut pentru ''womanizing''şi el imediat atras de fiica sa, Vanessa Cole, o femeie de două ori divorţată, aprigă si independenta. Când tatăl ei moare brusc, mama ei încearcă să o inchida intr-un azil si sa ii ia mostenirea. Groves "Soţia lui Groves are o aventură la randul ei care complica totul. Vanessa, care este cu siguranţă dezechilibrata si reuseste sa iasa in evidenta cu sau fara voia ei. Una peste alta este vorba de 4 personaje si 2 sau chiar 3 povesti de dragoste. Una dintre ele, intre 2 soti care au la randul lor cate o aventura. Una dintre ele este serioasa, cu sentimente puternice iar cealalta, o atractie a unui barbat obisnuit sa seduca femei , doar pentru a se intoarce mereu la sotia lui. Romanul are si cateva date legate de contextsi localizare, de aparitia fascismului in Europa sau de clasele sociale din America.




La noi evident ca sunt cuvinte de lauda, mai ales la cei care au introdus cartea pe piata sub titlul
Russell Banks, un beatnic responsabil.

Personal mi-a placut cartea. Are ceva psihologie si filosofie si analizeaza, mai mult sau mai putin adulterul, casnicia, relatiile si tipurile de atractii dintre barbati si femei. In carte cele 4 personaje principale creioneaza si 4 caractere si tipologii diferite. Un artist bogat si libertin, un ghid simplu din clasa de mijloc, muncitor, onest si bine integrat in natura, o femeie foarte bogata si rafatata, fara prea multe probleme de constiinta, o vedeta a vremii cu aparente diferite de realitate si o alta mai simpla, nu la fel de bogata, dar nici saraca, sotia artistului , neglijata care gaseste adevarata dragoste in bratele ghidului.

Din punctul meu de vedere e o carte buna care (asa cum spun si criticii) a gresit printr-o introducere cam lunga. Good things come to those who wait.

Recunosc ca m-am regasit putin in cele 2 personaje si ca am apreciat sau criticat actiunile lor, probabil de aia mi-a si placut cartea, care probabil nu va fii niciodata un nume cu greutate in literatura universala. Sunt un om simplu dar cred ca aici este valoarea unei carti, in personajele sale in alegerile pe care acestea le fac in diferite momente. Actiunile pe care le descrie Rezervatia sunt obisnuite si cunoscute de aproape toata lumea. Casnicie, pasiune, adulter, alegere, iubire, atractie. Pana la urma totul se reduce la asta.

Astept parerile celor care au citit cartea, sa ma contrazica sau sa ma sustina.

3 comentarii:

sorin spunea...

eu tocmai am terminat cartea de citit. am cautat si eu recenzii pe internet, am dat si eu peste recenzia de la ny times care o demoleaza. personal, mi se pare o carte buna. mi-a placut destul de mult. mai ales unele pasaje.

Inscriptie spunea...

Ma bucur ca ti-a placut Sorin si desi critica are alta parere, se pare ca publicul, sau cel putin o parte din el aprecieaza aceasta carte.

Russell Banks - Rezervatia spunea...

Mie sincer sa fiu mi-a placut mult cartea, asa ca o recomand. In general sunt incantat de aparitiile literare de la Cotidianul si de autorii alesi de ei.

Pentru cei ce cauta acest volum, il gasiti de ex. la libraria Carti-Online, anume:

Russell Banks - Rezervatia

Lectura placuta!