miercuri, 13 mai 2009

O alta carte buna - Fii şi îndrăgostiţi de D. H. Lawrence

Ma bucur ca in vremea asta de cumplita viteza cand totul se face pe fuga am reusit sa mai citesc cate ceva si sa mai adaug un milimetru la bruma de cultura. Am mai scris de cartile de la Cotidianul, primul ziar care a propus cititorilor sai o colectie de carti in fiecare miercuri cate una. Acum pe piata a mai aparut si Jurnalul National si Adevarul dar desi din cand in cand le cumpar si pe acestea intr-un fel am ramas consecvent si fidel cartilor de la Cotidianul.



Astazi o sa recomand celor care nu au citit inca ''Fii şi îndrăgostiţi“ de D.H. Lawrence. Nu vreau sa spun despre aceasta carte decat ca merita si voi cita de pe paginile unde am indoit colturile usor, in timpul lecturii. Ca si subtitlu, Ziarul titreaza vis a vis de aceasta opera De la ura de tată la ura de femei. Cu prima parte sunt de acord dar cu a doua, nu chiar. Nu l-am vazut deloc ca pe un roman social desi patineaza uneori in aceasta parte ci doar ca pe o aventura sentimentala si relationala de pe parcursul unei vieti. Cartea se gaseste si in

biblioteca google, varianta in limba engleza. Pe scurt cartea vorbeste despre o familie unde personajul principal este mama si apoi Paul, unul dintre fii. Relatiile fiului stau mereu in umbra mamei si a nefericitei ei casnicii. Lipsa iubirii din relatia cu sotul este compensata de iubirea copiilor ei, mail ales a lui PAUL.
Am gasit si inregistrarea asta dintr-un film pe care sper sa-l gasesc vreodata. In imagini apare aproape toata familia Morel, William, fiul cel mare, Mama, Tatal, Annie sora si Paul copilul care deseneaza.




Un pasaj dintr-o scrisoare a mamei catre William, tipul in costum de scotian si despre iubita lui, cea care avea sa-i devina sotie.
''Oare si tu ai fi alergat dupa ea, fiule daca nu i-ai fi vazut pe ceilalti urmarind-o? ii scria mama. Cand esti in multime te simti sigur pe tine si vanitos. Dar baga de seama , ce simti cand descoperi ca ai triumfat si ca esti singur. '' pag 124 vol 1

Sentimentele lui Paul (fata de Miriam) si nu numai.

''Fiind fiii unor mame ai caror soti calcasera in picioare, cu brutalitate, tot ce era sacru in feminitatea lor, devenisera neincrezatori si sfiosi. Ar fi fost gata sa treaca in orice moment peste ei isisi decat sa-si atraga vreun repros din partea unei femei, pentru ca orice femeie era ca mama lor, si imaginea mamei ii inhiba pana la refuz.Ar fi ales mai curand tristetea celibatului, decat sa riste a provoca o suferinta unei femei.'' pag 83 vol 2

Impresionant insa la aceasta carte este accentul pus pe fericire si spirit (pe arta, carti-pictura , natura) chiar si in cele mai grele conditii financiare. O ordine si o prioritizare demna de invidiat pe care noi astazi nu prea o intelegem. Aici daca am analiza matematic sunt 2 posibilitati

- fie autorul a pus aceste optiuni artficial in carca unor oameni simplii
- fie tendinta catre frumos a acestor oameni simplii din clasa de mijloc era naturala si buna de exemplu pentru noi, cei ce traim azi pe o treapta sau alta a clasei sociale. Probabil asta este si una dintre legaturile care i-au facut pe critici sa-l catalogheze ca pe un roman social.
Dar ce sa caute matematica in arta?

Recunosc ca titlul ''Fii şi îndrăgostiţi“ m-a surprins de la inceput si am crezut ca trebuie sa fie vre-o greseala de traducere dar nu. ''Fii şi îndrăgostiţi“ e o carte care are pasaje impresionante dar si zone mai molcome. Una peste alta e o carte buna si impactul asupra barbatilor e eident, sunt curios insa care este amprenta cartii asupra unei femei.


Autorul este poate mai cunoscut pentru
Amantul doamnei Chatterley o carte se pare diferita si pe care nu am citit-o.

2 comentarii:

Click spunea...

O sa citesc cartea si iti voi raspunde la intrebare

Rallu spunea...

Eu am citit cartea si mi s-a parut extrem de interesanta. Am recomandat-o si eu cunoscutilor. Merita citita!